Z radością informuję, że od tej chwili moja książka Narracja w powieści graficznej
|
START: godz. 18 | Serdecznie zapraszam na swój kolejny wykład, tym razem odbędzie się on w Polsce - w Poznaniu w ramach Poznańskiej Dyskusyjnej Akademii Komiksu. |
Z przyjemnością informuję, że jako teoretyk komiksu oraz badacz narracji w powieści graficznej zostałam członkinią jednego z najbardziej prestiżowych na świecie stowarzyszeń zrzeszających naukowców-narratologów: The European Narratology Network (ENN).
20 kwietnia, nakładem wydawnictwa PWN, ukaże się moja książka Narracja w powieści graficznej.
ISBN: 978-83-011-8552-7
Na 450 stronach przedstawiam aktualny stan dyskusji o powieści graficznej, komentując 371 oryginalnych tekstów źródłowych z obszarów badawczych USA, Europy Zachodniej, Środkowej i Wschodniej, a także proponuję całkowicie nowe narzędzia badawcze, terminy i koncepcje.
Analizuję amerykańskie i europejskie powieści graficzne.
Jest to pierwsza książka w całości poświęcona wyłącznie narracji w powieści graficznej, a dlaczego pierwsza, wyjaśniam we Wstępie.
Patroni medialni:
Świat Komiksu
Zeszyty Komiksowe
Instytut Kultury Popularnej
Kultura Gniewu
Zin Zin Press
Książkę poleca Tomasz Kołodziejczak, wydawca komiksów, laureat nagrody im. Papcia Chmiela za zasługi dla komiksu w Polsce, uhonorowany m. in. odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, przyznawaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz Złotym Krzyżem Zasługi.
Kołodziejczak pisze:
SPIS TREŚCI
(również do pobrania tu):
(również do pobrania tu):
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 1. Stan badań nad narracją w komiksie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 2. Kontekst kulturowy narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 3. Narratologia transmedialna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 4. Antropologiczna i kognitywistyczna narratologia powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . 22 5. Struktura książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Część 1: Powieść graficzna jako dwumedium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 1.1. Powieść graficzna i narracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 1.1.1. Historia terminu a historia powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 1.1.2. Co to jest komiksowość: próby redefinicji komiksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 1.1.3. Myślenie narracyjne i opowiadanie jednym obrazem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 1.2. Kategoria komiksowości. Dwumedialność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 1.2.1. Medium hybrydowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 1.2.2. Język wizualny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 1.2.3. Dwumedium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Część 2: Historia narratologii i teorii narracji komiksu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 2.1. Cztery etapy narratologii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 2.2. Pojęcia i terminy: różne słowniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 2.3. Początek teorii narracji w komiksie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Część 3: Narracja w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 3.1. Narracja i fokalizacja w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 3.1.1. Kto mówi i kto widzi w opowiadaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 3.1.2. Instancje enuncjacji w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 3.1.3. Narracja, narratorzy i poziomy narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 3.2. Kto opowiada? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 3.2.1. Subiektywizacja przedstawienia w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 3.2.2. Narracje beznarratorskie: problem źródła narracji i „autora” . . . . . . . . . . . . . 134 3.2.3. Podsumowanie stanu badań nad narracją i fokalizacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 3.3. Triada wizualna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 3.3.1. Rekonceptualizacja sytuacji narracyjnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 3.3.2. Koncepcja triady wizualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 3.3.3. Narracja afektywno-ekspresywna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Część 4: Strategie narracyjne w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 4.1. Strategie narracyjne w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 4.1.1. Opowiadanie o opowiadaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 4.1.2. Gry z fikcją: metafikcja, autotematyzm, metalepsja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 4.1.3. Narracja w narracji i intertekstualność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 4.2. Jak opowiada (się) opowiadanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 4.2.1. Kształtowanie świata przedstawionego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 4.2.2. Narracja i grafiacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 4.2.3. Jak opowiada powieść graficzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 4.3. Opowiadanie w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 4.3.1. Naruszenie kategorii komiksowości i opowiadalność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 4.3.2. Typy wypowiedzi w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 4.3.3. Narracja wizualna: nieme powieści graficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Część 5: Spójność w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 5.1. Spójność: stan badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 5.1.1. Spójność w teorii tekstu i w narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 5.1.2. Spójność w komiksie: problem szpalty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 5.1.3. Różne koncepcje spójności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 5.2. Spójność i brak spójności w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 5.2.1. Sygnał i szum w semiotyce oraz w teorii komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 5.2.2. Sygnał i szum w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 5.2.3. Spójność w narracji homodiegetycznej i heterodiegetycznej . . . . . . . . . . . . . . 273 Część 6: Antropologia opowiadania w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 6.1. Narracja i antropologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 6.1.1. „Prawda” i fikcja w narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 6.1.2. Dekonstrukcja metanarracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 6.1.3. Antropologia w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 6.2. Powieść graficzna i dekonstrukcja mitów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 6.2.1. Ponowoczesne społeczeństwo i mity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 6.2.2. Narracja ustna – mikronarracja – metanarracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 6.2.3. Dekonstrukcja mitów ponowoczesności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Część 7: Zwrot narratywistyczny w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 7.1. Zwrot narratywistyczny w historii. Opowiadanie historyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 7.1.1. Niewiarygodność narratora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 7.1.2. Historia niekonwencjonalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 7.1.3. Intermedialność, remediacja i transmedialność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 7.2. Zwrot narratywistyczny w psychologii. Autonarracja jako sposób rozumienia świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389 7.2.1. Tożsamość narracyjna i opowiadanie niefabularne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399 7.2.2. Autobiografizm w powieści graficznej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407 7.2.3. Pakt autobiograficzny w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425 Powieści graficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425 Literatura przedmiotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426 Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444 | |
14-16.01.2016 na Uniwersytecie SWSP odbyło się interdyscyplinarne sympozjum naukowe „POP-PL Kultura popularna w Polsce do 1939 roku”, podczas którego miałam przyjemność wygłosić prelekcję pod tytułem: Przedwojenne prakomiksy i protokomiksy: narodziny nowej gałęzi sztuki
Mówiłam o międzywojennych protokomiksach, będących kontynuacją XIX-wiecznych prakomiksów (m. in. prac Kostrzewskiego czy Lentza z „Tygodnika Ilustrowanego”) i porównywałam ich tematykę z ówczesnymi utworami państw kolonialnych (franko-belgijskie komiksy o Kongo) oraz postkolonialnych (niemieckie komiksy o wielkim kryzysie).
Project: Comic Con 2015 | Serdecznie zapraszam na moją kolejną prelekcję na Comic Con, tym razem w Luizjanie, na której będę mówić o polskim komiksie kobiecym. Tytuł wystąpienia: Women in comics, women’s comics or just female comics. “Trust me, I’m a woman”: the Image of Women in Contemporary Polish Comics and Graphic Novels. Jak zwykle na każdym z Comic Conów, będzie mnóstwo ciekawych gości oraz artystów, m. in.: laureat nagrody Emmy William Shatner, Peter Kuper, laureat Nagrody Eisnera John Layman, nominowani do Nagrody Eisnera Ben Templesmith, Doug Sneyd i Sara Richard, a także Bob Camp, Christos Gage czy Michael Golden Więcej szczegółów, lista gości oraz dokładny program tej dwudniowej imprezy ukaże się niebawem. Bilety $15/dzień, $25/weekend, do nabycia tu. |
Serdecznie zachęcam do zapoznania się z treścią najnowszego numeru kwartalnika 2+3 D, w którym znajduje się 8 stron rozmowy ze mną na temat relacji kobiet i komiksu. |
Jednocześnie wspominam bardzo bulwersujące zdarzenie, które miało miejsce po premierze antologii Polski komiks kobiecy. Pewna stacja radiowa zaprosiła gościa (wydawcę komiksowego), który opowiadał o tym, jak trudno jest kobietom na scenie komiksowej.
Mężczyzna (!) wypowiadał się na temat sytuacji kobiet w środowisku zdominowanym przez mężczyzn, a do radia nie zaproszono żadnej kobiety.
Tak dyskryminujące zachowanie powinny być piętnowane przez polskie media, a nie przez nie wdrażane, dlatego zwracam uwagę na ten rażący incydent. W kontekście rozmów o komiksie nie jest to pierwsza tego typu sytuacja.
Serdecznie zapraszam na mój piątkowy wykład o konstruowaniu narracji w komiksie oraz ekspansji świata przedstawionego. Miejsce: |
wydarzenie na Facebooku
Dni Nauki to otwarte wydarzenie popularnonaukowe obejmujące wszelkie dziedziny wiedzy, od humanistyki po nauki ścisłe. Trzecia już impreza odbędzie się w dniach 6-9 sierpnia 2015 na Politechnice Warszawskiej.
Impreza jest bezpłatną częścią konwentu Avangarda.
Serdecznie zapraszam!
wydarzenie na Facebooku
Impreza jest bezpłatną częścią konwentu Avangarda.
Serdecznie zapraszam!
wydarzenie na Facebooku
Aktualności
Co u mnie nowego?
Archiwum
November 2021
January 2021
May 2020
December 2019
October 2019
July 2019
April 2019
November 2018
October 2018
September 2018
August 2018
July 2018
June 2018
May 2018
April 2018
March 2018
February 2018
December 2017
November 2017
September 2017
August 2017
July 2017
May 2017
April 2017
March 2017
February 2017
January 2017
November 2016
October 2016
September 2016
August 2016
July 2016
June 2016
May 2016
April 2016
January 2016
September 2015
August 2015
June 2015
Kategorie
Kliknij tutaj, aby edytować.
|