20 kwietnia, nakładem wydawnictwa PWN, ukaże się moja książka Narracja w powieści graficznej. |
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 1. Stan badań nad narracją w komiksie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 2. Kontekst kulturowy narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 3. Narratologia transmedialna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 4. Antropologiczna i kognitywistyczna narratologia powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . 22 5. Struktura książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Część 1: Powieść graficzna jako dwumedium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 1.1. Powieść graficzna i narracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 1.1.1. Historia terminu a historia powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 1.1.2. Co to jest komiksowość: próby redefinicji komiksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 1.1.3. Myślenie narracyjne i opowiadanie jednym obrazem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 1.2. Kategoria komiksowości. Dwumedialność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 1.2.1. Medium hybrydowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 1.2.2. Język wizualny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 1.2.3. Dwumedium . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Część 2: Historia narratologii i teorii narracji komiksu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 2.1. Cztery etapy narratologii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 2.2. Pojęcia i terminy: różne słowniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 2.3. Początek teorii narracji w komiksie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 Część 3: Narracja w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 3.1. Narracja i fokalizacja w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 3.1.1. Kto mówi i kto widzi w opowiadaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 3.1.2. Instancje enuncjacji w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 3.1.3. Narracja, narratorzy i poziomy narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 3.2. Kto opowiada? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 3.2.1. Subiektywizacja przedstawienia w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 3.2.2. Narracje beznarratorskie: problem źródła narracji i „autora” . . . . . . . . . . . . . 134 3.2.3. Podsumowanie stanu badań nad narracją i fokalizacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 3.3. Triada wizualna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 3.3.1. Rekonceptualizacja sytuacji narracyjnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 3.3.2. Koncepcja triady wizualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 3.3.3. Narracja afektywno-ekspresywna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Część 4: Strategie narracyjne w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 4.1. Strategie narracyjne w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 4.1.1. Opowiadanie o opowiadaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 4.1.2. Gry z fikcją: metafikcja, autotematyzm, metalepsja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 4.1.3. Narracja w narracji i intertekstualność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 4.2. Jak opowiada (się) opowiadanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 4.2.1. Kształtowanie świata przedstawionego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 4.2.2. Narracja i grafiacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 4.2.3. Jak opowiada powieść graficzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 4.3. Opowiadanie w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 4.3.1. Naruszenie kategorii komiksowości i opowiadalność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 4.3.2. Typy wypowiedzi w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 4.3.3. Narracja wizualna: nieme powieści graficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Część 5: Spójność w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 5.1. Spójność: stan badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240 5.1.1. Spójność w teorii tekstu i w narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 5.1.2. Spójność w komiksie: problem szpalty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 5.1.3. Różne koncepcje spójności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253 5.2. Spójność i brak spójności w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 5.2.1. Sygnał i szum w semiotyce oraz w teorii komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264 5.2.2. Sygnał i szum w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 5.2.3. Spójność w narracji homodiegetycznej i heterodiegetycznej . . . . . . . . . . . . . . 273 Część 6: Antropologia opowiadania w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 6.1. Narracja i antropologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 6.1.1. „Prawda” i fikcja w narracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 6.1.2. Dekonstrukcja metanarracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 6.1.3. Antropologia w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303 6.2. Powieść graficzna i dekonstrukcja mitów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 6.2.1. Ponowoczesne społeczeństwo i mity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317 6.2.2. Narracja ustna – mikronarracja – metanarracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330 6.2.3. Dekonstrukcja mitów ponowoczesności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 Część 7: Zwrot narratywistyczny w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 7.1. Zwrot narratywistyczny w historii. Opowiadanie historyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354 7.1.1. Niewiarygodność narratora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363 7.1.2. Historia niekonwencjonalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368 7.1.3. Intermedialność, remediacja i transmedialność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377 7.2. Zwrot narratywistyczny w psychologii. Autonarracja jako sposób rozumienia świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389 7.2.1. Tożsamość narracyjna i opowiadanie niefabularne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399 7.2.2. Autobiografizm w powieści graficznej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 407 7.2.3. Pakt autobiograficzny w powieści graficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425 Powieści graficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425 Literatura przedmiotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 426 Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444 | |
0 Comments
Aktualności
Co u mnie nowego?
Archiwum
November 2021
January 2021
May 2020
December 2019
October 2019
July 2019
April 2019
November 2018
October 2018
September 2018
August 2018
July 2018
June 2018
May 2018
April 2018
March 2018
February 2018
December 2017
November 2017
September 2017
August 2017
July 2017
May 2017
April 2017
March 2017
February 2017
January 2017
November 2016
October 2016
September 2016
August 2016
July 2016
June 2016
May 2016
April 2016
January 2016
September 2015
August 2015
June 2015
Kategorie
Kliknij tutaj, aby edytować.
|